Historien om Annie
av Thomas Meehan (manusförfattare) Självklart kunde vi ha skrivit en musikal om nästan vad som helst. Men Charles Strouse, Martin Charnin och jag valde istället att skriva en musikal – Annie – baserad på ”Little Orphan Annie” (Lilla föräldralösa Annie), Harold Gray’s klassiska amerikanska skämtserie. Utav alla möjliga ämnen, varför väljer vi ”Little Orphan Annie”? Jo, det ska jag berätta.
Historien om hur Annie skapades började strax före julen 1971, när Martin Charnin, en låttextskrivare från Broadway, letade igenom en bokhandel på centrala Manhattan. Han letade efter en julklapp åt en vän när hans ögon föll på en serietidningskollektion titulerad ”Little Orphan Annie: Her Life and Hard Times”. (Lilla Föräldralösa Annie: Hennes liv och hårda stunder). Hans vän var intresserad av populärkultur så Charnin bestämde sig för att köpa den åt honom. Men det slutade med att hans vän fick en helt annan present, för att när Charnin kom hem läste han boken och blev helt till sig och bestämde sig för att behålla boken för sig själv.
Några veckor senare, i tidiga januari 1972, ringde det i mitt hem i Sherman, Connecticut. Det var Martin Charnin som ringde. Han hade en idé för en musikal som han ville att jag skulle skriva historien till och han undrade om jag kunde komma in till New York för att diskutera det med honom. ”Självklart” sa jag, och tre dagar senare satt jag på andra sidan av hans skrivbord på hans kontor på Manhattan.
Jag har känt Charnin sedan 1970, då han skapade, regisserade och producerade ett tv-program om Anne Bancroft , som kallades ”Annie, the Women in the Life of a Man”, till vilken jag hade skrivit en sketch baserad på en novell jag tidigare publicerat i The New Yorker. Genom vårt samarbete där, blev vi goda vänner. Men när han berättade att han ville göra en musikal av Little Orphan Annie, kommer jag fortfarande ihåg min instinktiva reaktion på idén: ”Usch, jag hatar den.”
Nästa sida>
|